23 maart / 30 maart --- Sri Lanka / Kuala Lumpur

23 maart 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

23 maart --- laatste dagje samen De laatste hele dag samen was aangebroken. 3 uur in de bus naar onze laatste halte; colombo. Ik was best brak dus dit was zwaar. Gelukkig hadden we een fijn hotelletje geboekt waar i al in had geslapen voordat ik kwam. Bij aankomst verwend met een natte doek een een drankje. Even wat gegeten bij dutch hospital en toen heb ik een mini mini tour colombo gehad van i. Langs galle face green, een soort kleine boulevard aan zee met een stukje zand en een groot grasveld waar veel locals aan het vliegeren of sporten waren. Ennn weer veel paraplus met stelletjes. Later is i in de tearoom gaan zitten en heb ik op het station een treinkaartje gefixed voor de volgende ochtend en een rondje gelopen door Colombo Fort. Hier stonden best mooie gebouwen, maar voorderest had ik het wel weer snel gezien. Net op het punt dat ik terug wilde gaan kreeg ik een smsje van i; als je zin hebt, ik heb wat lekkers voor je!! En zo niet eet ik het op ;) zat ze hoor, in de tearoom met scones en thee!! Waar we het reisje samen waren begonnen, eindigde hij ook. Savonds hebben we weer in dutch hospital gegeten, lekker europees en toen zijn we gaan genieten van de airco in onze kamer. 24 maart --- all by myself De dag dat ik het allemaal alleen moest gaan doen was aangebroken. Samen hebben we een lekker ontbijtje meegepakt in het hotel en was het rond 10 uur tijd om afscheid te nemen omdat ik mijn trein moest halen naar Kandy richting Dambulla. Ik had nog 4 dagen zonder i over in sri lanka dus had besloten om nog even het binnenland in te gaan omdat ik het beachleven wel even had gehad. (Daar denk ik nu weer anders over, snel maar weer richting de kust!) Na 20 dikke knuffels en BIJNA huilen (stoer he, stiekem had ik het moeilijk maar dat zei ik lekker niet tegen i) was het tijd om te gaan. Op naar het station. Had een kaartje voor de 1e klas omdat de rest vol was. Dit was echt niets aan. Koude airco, tussen alle toeristen die net waren aangekomen en van alles fotos aan het maken waren, de helft was met een gids aan t reizen en voor mn deur stond een bewaker.. dit was ik hier niet echt gewend! Gelukkig zat ik tussen een srilankaanse familie met lieve kindjes. Ik had dit ritje al een keer gedaan, was de view al gewend dus heb een beetje in mn dagboek geschreven. Na 3 uur zitten moest ik in Kandy overstappen op een bus naar Dambulla. Dit was weer gezellig tussen de locals gelukkig, veel leuker! Eind vd middag kwam ik aan in mm hostel in Dambulla. Het was hier helemaal uitgestorven, welgeteld 1 chineze nieuw zeelander (dit vond ik ingewikkeld). Ben eerst in t opzetbadje gaan chillen en daarna had de hostelmeneer voor me gekookt. Rice en mega zoute vis. Volgens mij verveelde hij zich (terecht) want hij was de hele tijd aan t teuten. Hij sprak alleen niet zo goed engels dus dat was lachen. Savonds heb ik de chinese (ook al vond ik m stom..) proberen over te halen om een kleinere berg met me te beklimmen in Sigirya ipv de mega bekende lionrock waar je duizend euro entree voor betaald. Ik had m bijna om tot ie de mega independe traveler ging uithangen. Zoek t uit. Toen kwam de (hopelijk enige) zwarte bladzijde uit mn reis: ik heb besloten om geen een berg te doen. Had gelezen dat er niet heel duidelijke paden waren, het laatste stuk flink klauteren over stenen was en er slangen zijn… i had gezegd dat t te doen was maar zij was samen met iemand. Ik weet 1000% zeker dat ik iets heel gaafs heb gemist en heb er zelfs even wakker van gelegen dat ik zo’n pussy kon zijn maar t is niet anders. Mam wat zal je trots op mn verstandige keus zijn!! Ik vond dambulla stom, was er niet op mn gemak in the middle of nowwhere met niemand in dat hostel. (Snapte er niets van, als ik de verhalen op de muren had moeten geloven was dat hostel een groot feest maar dat zal wel weer low seasom zijn geweest. Dat had ik echt niet verwacht: low season onder de backpackers) Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad dat ik aan t alleen zijn moest wennen maar ik wilde er asap weer weg! 25 maart --- back to the beach Sochtends vroeg uit de veren om de reis naar dambulla niet helemaal voor niets te hebben gedaan. 20 minuutjes lopend naar de cave tempel thanks to de app maps.me! Mazzel had ik: gratis entree. Ik heb dat best vaak gehad tot nu toe dat in de lonely planet staat dat ik ergens voor moet dokken en als ik aankom dat de government die dag heeft besloten dat t free entrance is, chillll. De weg naar de tempels was nog een flinke klim. Er kwamen hier trouwens ladingen bussen aan vol met oudjes. Sri is dus populair onder de russen en mensen die met pensioen zijn. Vet onterecht! Veel leuke aapjes onderweg. Iedereen had het moeilijk de weg omhoog maar ik ging als een malle! (Ik scheelde denk ik 40 jaar met de gemiddelde leeftijd dus best terecht) Toch respect voor de oudjes in die hitte!! Eenmaal boven kwam ik in gesprek met een dame uit engeland en haar gids. Die vonden dat ik alsnog naar Sigirya moest gaan maar ik had vanaf de cave al prachtig uitzicht op de berg, toch nog gezien! Ze vonden me natuurlijk super stoer (dat was ik toen dus echt niet) en doe voorzichtig en je bent zeker nog niet getrouwd (wat is dat toch..) en bl bla blaaaa het hele standaard riedeltje. In de caves heb ik ze een beetje gevolgd, gratis informatie! Echt alle europese talen kwamen voorbij. De caves waren voorderest niet zo boeiend. Gewoon wat buddha beelden in een beschilderde grot. Er was ook een gouden buddha van 30 meter hoog geloof ik. Ze zeiden dat dit de hoogste van de wereld was maar ik heb t gevoel dat ze dat overal zeggen. Wat ik vooral interessant vond was dat er een mega bijennest aan zn handen hing, haha. Spulletjes gepakt en op naar Negombo! Tijdens de overstap werd ik midden in een stad eruit gegooid want ze reden niet langs het busstation terwijl ze natuurlijk hadden gezegd van wel. Gelukkig was iedereen lief en zat ik binnen no time in een minibus met airco richting mn eindbestemming! Na 7 uur reizen kwam ik aan bij mn hostel. Doe mij maar wat backpackes! O nee niet, low season, dorm van 6 voor mezelf. Tijdens de zonsondergang over het strand gelopen maar dit viel heel erg tegen. Negombo is super toeristisch met heel veel resorts aan het strand. Maar dit strand is niet eens mooi! Het was goede vrijdag dus alle sris hadden holiday en dus fissa op t strand. Ik had t kunnen weten. Na wat achtervolgingen werkte mn grote bek eindelijk. Laat me gewoon met rust en nee ik wil niet op de foto. Savonds lekker gechilled met de hostelmama. Samen national geographic gekeken, dat is echt mn nieuwe favo. Een kusje voor het slapen gaan en ik kon in alllle rust met een onverwachte airco genieten van 6 bedden voor mezelf. 26 maart --- helemaal loco in negombo

Mn enige hele dagje in Negombo. Kreeg een lekker ontbijt van mn hostelmama, heb de hele ochtend weer national geographic gekeken en daarna heb ik een fiets gehuurd om de omgeving te gaan verkennen. Het is zo makkelijk om de hele dag niets te doen en uit te slapen; gelukkig kan ik mezelf wel vaak mn bed uit krijgen op een of andere manier. Negombo noemen ze little rome omdat er veel katholieke kerken zijn. Ik heb er die dag 2 gezien en die waren groot en mooi! Bij een kerk kwam ik in gesprek met de pastoor. Ik vertelde dat ik naar een klooster in indo zou gaan, vanaf dat moment was ie natuurlijk fan van me en heeft ie me geholpen met t uitzoeken van een rozenkrans. Na de kerken ben ik naar de vismarkt gegaan. Dit vond ik echt heel ranzig, ook al hou ik van vis. In grote getalen lagen ze te drogen in de zon en vlak daarnaast werd de verse vangst verkocht. Ik liep op mn slippers en t was een grote baggerbende en alles stonk. Iedereen wilde me ook serieus mega vissen verkopen, jongens wat moet ik daarmee. Er was wel een slimmerd: die zat bij de ingang met herbs & spices die je kunt gebruiken als je je visje aan t bereiden bent, bijverkoop!!
Na de vismarkt had ik frisse lucht nodig dus ging ik door naar een soort eiland in negombo. Hier was niet zo veel te beleven, alleen een leuk haventje en een blue lagoon. Was natuurlijk vet interessant, ik op een fiets door de straten van sri. De verkeersheuvels daar waren echt belachelijk raar en ik was even vergeten dat ik alleen handremmen had die t maar voor de helft deden dus ik vloog op een gegeven moment over zo’n ding heen. Aan t einde van de straat hoorde ik de locals nog lachen..
Na flink opgelicht te zijn bij een bakkertje (ze doen alsof ze broodjes worst en kaas verkopen, uiteindelijk is 10% belegd..) ging mijn tocht verder naar de buitenkant van de stad. Over een mega drukke weg op naar een tempel! Nog even een tussenstop gemaakt bij Fashion Bug. Dit is een Fashion & Lifestyle concept dat elke hoek van Sri Lanka sponsort dus ik was benieuwd. Stelde natuurlijk geen reet voor maar ik geloof wel dat t voor Sri begrippen helemaal hot was.

Daarna ben ik doorgefietst naar een tempel die de moeite waard scheen te zijn. het was best een stukje van t centrum en er was dan ook niemand. In de tempel heb ik uitleg gekregen van een ‘gratis’ gids. Deze buddhatmpel was anders dan dat ik gewend ben! veel meer hokkerig en meer gangen en in elke gang en op elke muur en in elk hoekje werd er een verhaal verteld. dat is normaal misschien ook zo maar nu werd t me pas duidelijk omdat ik eindelijk wat verhalen er achter hoorde. ik wist bijvoorbeeld niet dat elke liggende buddha die zn ogen half open heeft dood is. en dat na elke 5000 jaar de buddhisten geloven dat ze een nieuwe buddha krijgen. ze zijn nu net over de helft. daarna vroeg ie of ik naar de hel wilde, dus ik dacht doe je rustig. loopt ie naar n schuurtje toe, hebben ze daar de hel na gebouwd. het leek net een spookhuis, ik vond t maar niets. Ik was er wel klaar mee dus fullgas op t fietsie terug naar mn hostel. was wel een beetje lost maar gelukkig had ik mn maps.me haha. Weer even natgeo gekeken en toen een stukje naar t toeristenstrand gefietst met een biertje voor mn laatste zonsondergang in sri dit vond ik wel slim van mezelf, kreeg namelijk al de hele dag van iedereen te horen dat ik savonds naar t strand vlakbij mn hostel moest komen omdat alle sris weer gaan vieren dat ze easterholiday hebben. no way dat ik daar tussen ga staan. toen ik bier ging halen had een tuktukchauff me herkent,hij had me zien fietsen. grapjas. op t strand was t lekker rustig tussen alle duitsers! het was echt een goede sunset, helemaal tot in de zee. Ik heb nog 1 selfie moeten maken met n local maar dit was een lief jochie. toen ging ik opzoek naar kotthu, dat wilde ik eeecht nog hebben voordat ik wegging. in een straat van 3 kilometer precies 1 streetfoodtentje die t had! lucky me. opgesmult bij t hostel met mn srilankaanse buren op een picknicktafel. later kwam er een spaans meisje die ook kotthu wilde maar t nergens kon vinden. ik had weer voor een weeshuis gekregen dus heb t met r gedeeld, zo ben ik. toen nodigde de buurvrouw me uit voor een kerkdienst die avond. ik heb snel mn backpack ingepakt omdat ik de volgende ochtend zou vliegen en dooor naar church. dit was helemaal leuk voor een paar uurtjes! op een groot veld voor de kerk zat iedereen op kleedjes en zelf meegebrachte stoelen en had iedereen een kaarsje aan. ik volgde er niet zo veel van maar het klonk leuk. op een gegeven moment werd er een hele lichtshow gegeven bij jezus, dit was best cool! na 2 uur kwam ik erachter dat ze nog niet eens op de helft waren dus ben ik weg gegaan, vroeg naar bed om fit te zijn voor mn 1e vlucht!

27 maart --- off to Kuala Lumpur!
Time to leave sri lanka! ik vond het best jammer want heb het er fijn gehad, maar het werd zéker tijd voor een nieuw avontuur en wat meer backpackers om me heen. Daarom had ik het hostel der hostels in Kuala Lumpur geboekt als ik iedereen moest geloven. met de tuk tuk samen met n nederlandse jongen die ook in t hostel zat naar de airport, want we hadden dezelfde vlucht. hij had een jaar in Kuala gewoond dus heb goede tips gehad! Op colombo werd echt mega streng gecontroleerd. heb wel 6 keer mn paspoort moeten laten zien. De vlucht was oke, op naar m’n partyhostel in Kuala!
Vanaf de airport met een bus naar de city, was een makkie! Arrived in Reggaemansion, ik was wel een beetje onder de indruk. Lichte cultuurshock want ik zat in een dorm met 24 mensen. Zo veel heb ik er niet eens in sri gezien denk ik, en dan was dit nog maar 1 kamer! ik had een bovenbed, mega kut, levensgevaarlijk haha. was echt wel 2 meter omhoog. volgende ochtend maar meteen een benedenbedje gefixed. ‘s avonds genoten van mn gratis dinner, die zat bij de prijs inbegrepen! Je kon elke avond kiezen tussen 2 maaltijden. Was best goed te eten! Ook stond National Geographic de hele dag aan, mn favo :) After dinner werd ik gejoind door 2 noorweegse gasten en savonds hebben we een drankje op de rooftop gedaan met wat anderen, want die had mn hostel! Super mooi uitzicht op de TV toren en petronas towers.

28 maart --- first day KL
Vroeg uit de veren, (voor mijn doen, uurtje of 9) want ik wilde graag alles uit mn bezoek aan Kuala halen! Ontbijtje gegeten in t hostel (met natgeo) en door. Zou eerst met de mensen van de vorige avond mee gaan naar de Batu caves maar dat voelde niet goed, ik wilde eerst de stad zien en daar heb ik zero spijt van. What a city! De combinatie van modern en Maleisisch vind ik vet. Ik ben zonder plan begonnen; mn motto is dan ook the best plans are no plans!! soms is dit best kut maar deze dag had t goed uitgepakt. Ik wilde graag naar t textile museum en dat was een soort van om de hoek; een goed begin. omdat de entree gratis was ben ik maar meteen naar t muziekmuseum er naast geweest en een soort van KL gallery met een soort van 3d tentoonstelling over de stad. Dit was vet. Nog naar n monument geweest (dit was allemaal in dezelfde wijk) en toen bij n localdingetje gegeten; roti en lassie, miste t al bijna na sri!! Daarna ben ik doorgelopen naar chinatown en een market bezocht. alllles was daar fake. voor n paar nikes betaalde je 30 euro maar ze leken echt super real. horloges, zonnebrillen. alles voor een prikkie en t was best mooi! ik kwam niet verder dan een trosje druiven. toen begon t mega hard te regenen, dat had ik nog niet meegemaak tijdens mn trip! geschuild in de 7eleven want die hadden ze daar!! toen ik dat belletje weer hoorde was ik helemaal gelukkig, in thailand was ie everywhere. voor de niet azie gangers: je kunt bij de 7 eleven allles halen en ze hebben rr supergoede tostis die je ter plekke op kunt warmen, genius. Daarna ben ik doorgelopen naar een moskee, heeel veel moslims hier. ik moest een gewaad aan inclusief hoofdding en kreeg uitleg van een gids die daar stond. toen dacht ik ik ga lekker chillen in t hostel maar ben toch doorgelopen naar de petronastowers, een must see in kuala! Een mega shoppingmall zat eronder verstopt, dat wist ik niet!! Mega luxe merken maar ook bv topshop, ik kon helemaal los. Daarna nog even door t park gelopen dat erbij hoort. zo gaaf vind ik dat, een soort van groene oase in een wereldstad. toen ben ik heel stoer terug naar reggaemansion gelopen. Dit was ver maar ik heb op deze manier in 1 dag al superveel van de stad gezien. Savonds weer een gratis dinner, weer een drankje gedaan op de rooftop (nog steeds geen dikke party, wel gezellige mensen maar dat oppervlakkige gedoe heb ik soms wel eens gehad, toen ze begonnen met karaoke ben ik snel mn bed in gegaan) en op naar de next day in Kuala!

29 maart --- Vogels spotten en wodka drinken.

Na een rustig onbijtje richting Birdpark. Ben eerst om dat hele park heen gelopen voordat ik de ingang vond, omdat dat dat op de borden stond terwijl ik op mn eigen kaart toch echt wat anders had gezien; weer wat geleerd. volg altijd je intuitie! Ik vond het birdpark (een vogelzoo) helemaal leuk. Ze hadden van alles! Uilen, flamingos, heel veel pauwen natuurlijk, pelikanen, struisvogels, roofvogels, papegaaien, noem maar op! Veel vlogen er los, sommige zaten in kooien. Toen ik wat zat te eten had een huge vogel t geaast op mn tonijn die op mn bord lag en jahoor, toen ik even wegkeek had ie t te pakken. Vanaf dat moment stond de bediening met een plantenspuit in hun hand voor als t nog een keer gebeurde haha. Ook zat er opeens een hornbill naast me in de boom, dat was cool! Daarna ben ik in een orchideentuin beland maar het was niet t seizoen dus daar kon ik snel doorheen (zag ook een mega varaan in de bosjes dus kwam me goed uit) Door een hertenpark (hrt waren er 4, de mannetjes probeerden me nog enthousiast te maken met kippen maar die zijn natuurlijk niet zo bijzonder) Daarna doorgelopen naar het stadspark en dit was echt wauw. Een supergroot meer met de skyline van kuala op de achtergrond en heeel veel groen en vooral bijna geen mensen. Ik heb lekker in t zonnetje in t gras gelegen. Daarna met de metro teruggegaan want ik had na 2 dagen rennen door Kuala geen voeten meer over.
Eenmaal terug chillen in de airco en keihard aan mn story werken want dat had ik nog amper gedaan. Nog geen 3 zinnen verder werd ik alweer afgeleid door een blonde kerel; of iemand naar de cameron highlands was geweest. Nee dat was ik niet. Snel kwam al de vraag waar ik vandaan kwam (het zal mn accent wel weer zijn geweest) en bleek dus dat we allebei Nederlands waren. Finally!! Was net 5 dagen zonder i maar he altijd fijn om in je eigen taal te kunnen spreken. Dat was de eerste ontmoeting tussen mij en Marcel. Volgens mij lagen we al n nacht in dezelfde kamer maar er waren nog 23 anderen. Meet Marcel; Blonde instagrammende fitdutchie (ja hij heeft spierballen, als je ze wilt checken moet je ff op insta zoeken naar neon.runner en zn fotos liken, vind ie leuk. Compenseert weer n beetje mn tag die ik niet heb geaccepteerd meneer Witman haaa) uit Zwolle. (En ja in Zwolle praten ze raar maar daar heb ik maar even doorheen geprikt) Marcel is bang voor apen, wat moet je daar nou mee haha. Die avond heb ik m meegesleept voor een romantisch free dinner en daarna zijn we de rooftop op gegaan. Ik zei nog zo dat ik t liever bij bier hield, maar na n uur was t al te laat: de buckets wodka kwamen op tafel. Ik en wodka dat is echt een mismatch, dat weten sommige van jullie wel. Gelukkig hoefde ik maar een paar trappen naar beneden en had ik mn bed al bereikt dus ik kon t me veroorloven. We hadden wel last van een vervelende kerel die ook Nederlands was maar hij was echt niet goed. Ik weet niet eens meer wat ie allemaal zei maar het was onzin en ik was blijkbaar het meest onaardig van ons 2 om m af te wimpelen. 4 buckets en een gezellige avond later was t genoeg geweest.

30 maart --- brak naar batu

Ik was te bang om mn bed uit te gaan maar uiteindelijk moest ik er aan geloven: een kater. Niet zo erg als in NL maar toch. Ook best netjes als ik na ga dat t pas mn 2e of 3e was in 3 weken als je elke dag weekend hebt! Heb mezelf en Marcel naar t ontbijt weten te slepen en daar hebben we een tijdje naar nat.geo gestaard. Marcel zou die ochtend naar de cameron highlands vertrekken maar had zogenaamd zn bus gemist, zo gezellig ben ik dus. Na wat voedsel naar t station om de trein te pakken naar de Batu caves. Vond dit best optimistisch als ik kijk naar in wat voor staat ik was. Heb het eerste uur ook alleen maar lopen zeuren dus Marcel leerde me meteen van mn beste kant kennen hahah. De trein reed net voor onze neus weg natuurlijk maar dat ben ik wel gewend met de NS. Tijdje later aangekomen bij de caves. Een hindu tempel in een grot met een indrukwekkend gouden beeld voor de ingang en een flinke trap die beklommen moest worden en heel veel apen. Marcel had de dag van zn leven. Die trappen vielen best mee. Zag er een beetje tegen op met een kerel die mega goed in shape is, 100 graden en koppijn maar het was best ok, zelfs een klein eindsprintje gedaan. De tempel inside stelde niet zo veel voor maar het was evengoed de moeite waard. Na wat eten zijn we terug gegaan naar de airco en hebben we vooral gechilled. Alleen nog even verplaatst naar t restaurant en de 7 eleven om een paar biertjes te halen voor bij een film die avond maar we mochteb met het bier niet het hostel in. Toen hebben we ons verplaatst naar een leuk pleintje en daar stiekem het bier opgedronken. Voelde me echt een beeje aso want volgens mij wordt dat in Kuala op straat niet echt gewaardeerd maar ok. Savonds de film The Beach gekeken, die was echt raar. Ging over leonardo di caprio die door thailand ging reizen en uiteindelijk op koh phi phi belandde in een of andere community. Klinkt leuk maar er gebeurde echt vage dingen waar ik nachtmerries van zou kunnen krijgen, gelukkig was ik niet alleen. Toen bedacht ik me aan t einde vd avond opeens dat ik nog een bewijs nodig had dat ik indonesie weer uit zou vliegen, anders mocht ik t land niet in. Weet ik al 20 jaar dat ik indo in ga en dan 12 uur van te voren moet ik dat nog fixen. lekker typisch. gelukkig had ik me al ingelezen over een organisatie die binnen 24 uur t ticket weer voor je annuleert zodat ik nergens aan vast zit. Makkie!